Naturens egna läkemedel

Ingefära

Här en mycket intressant artikel som visar att kombinationen honung + ingefära är effektivare än antibiotika!

https://kronisksjukdom.wordpress.com/2015/09/18/honung-och-ingefara-ar-dubbelt-sa-effektivt-som-antibiotika-enligt-studie/

Här nedan recept från Carola Holmgren:

  1. Skala en ingefärarot
  2. Skiva roten i smala skivor/ bitar
  3. Lägg i 1 1/2 liter vatten
  4. Koka upp och låt sen småkoka på låg värme, med lock, i ca 2 timmar
  5. Låt svalna och sila ingefära-avkoket
  6. Häll upp i ren glasflaska, och förvara i kylskåp. Klarar sig minst 1 vecka
  7. Nu har du en stark koncentrerad ingefäradryck
  8. Häll upp ca 1 dl i ett glas
  9. Värm till till drickvarmt
  10. Rör i 1 tsk honung, gärna nyslungad
  11. Ta drycken teskedsvis, p.g.a att den är stark och svider i halsen
  12. Ta gärna 2 ggr/dag vid förkylning. En gång på kvällen, innan sänggåendet, så sover man gott.

Ingefära – 5 anledningar att äta det varje dag

http://mittkok.expressen.se/artikel/ingefara-5-anledningar-att-ata-det-varje-dag/

Ingefära är kroppens bästa vän! Äter du ingefära varje dag kommer hjärtat, hjärnan, magen och lederna att älska dig! Här är fem underbara anledningar till varför du ska äta ingefära till frukost, lunch och middag. Eller i alla fall en gång per dag!

1. Magen älskar ingefära

Mår du illa kan du tugga på en bit ingefära och visste du att ingefära minskar gasbildning?
Det är dessutom toppen att äta om du drabbats av diarré.

2. Gör dig frisk

Så fort du börjar känna dig sjuk – proppa i dig ingefära! Ingefäran förhindrar och lindrar förkylning och innehåller massa antioxidanter.
En annan bra sak med ingefäran är att den verkar anti-inflammatoriskt. Det bästa är om du regelbundet äter det tillsammans med maten. Gör smoothie, juice, soppa och te med ingefära eller riv det över maten.

3. Ingefära för hjärtat

Ingefära ökar blodflödet i hela kroppen. Äter du ingefära får du ett lägre kolesterol och bidrar till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar. Bra på alla sätt!

4. Smal med ingefära

Ingefära ökar matsmältningen! Enligt en studie från Columbia University förbränner du 43 fler kalorier om du tillsätter en tesked ingefära i frukostjuicen.

5. Ingefära mot migrän

Lider du av migrän kan det vara en bra idé att ofta äta rå ingefära. Det ska lindra illamående och motverka inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl. När du märker att migränanfallet är nära – drick en kopp starkt ingefärste eller ät en stor bit rå ingefära.

Nedan ytterligare en artikel – här 8 skäl …

8 skäl till att äta ingefära varje dag

Låt ingfära bli din medicin